Gitaarcirkel

Leiderdorp

Verslag van de lezing en masterclass bij Gitaarcirkel Leiderdorp

Door Anne Marie van den Braken


8 april 2018


Op deze eerste warme lentedag kwamen 18 amateurgitaristen naar Leiderdorp om de lezing en masterclass van Fernando Cordas te volgen.

Na de ontvangst met koffie, thee en koek begon Fernando Cordes met zijn  lezing:

“Hoe studeer je iets muzikaal in?” en ging diep in op het nut van fraseren.

Het is verleidelijk om eerst de noten te leren spelen en je daarna pas te verdiepen in hoe je het verhaal wil vertellen.  Deze zogenaamde horizontale beweging is erg belangrijk om van de melodienoten (de verticale beweging)  muziek te maken, die de luisteraar blijft boeien. Als je eerder  nadenkt hoe de componist de frasering bedoeld heeft dan kun je daar al rekening houden met de vingerzetting en dat voorkomt dat je iets verkeerd instudeert en dat er vervolgens maar weer moet uitkrijgen. We kennen allemaal wel die momenten van stress bij het voorspelen waarin je vervalt in die oude vingerzetting die niet helemaal werkte en je toch weer de melodie in de frase lelijk verbreekt…. Voorkomen is hier dus ook weer beter dan genezen.

Na de pauze met een hapje en een drankje speelde Patric “The Old Castle” van M. Mussorgski  in een bewerking van Segovia op een oude Russische romantische gitaar. Spelen met dynamiek tussen melodie en begeleiding kwam hier aan bod.

Hans kwam met een eigen bewerking van “Der Leiermann” van F. Schubert.  Hier werd de oorspronkelijke muziek van Internet bij gezocht en een van de deelnemers hielp met het zingen van de tekst om de frasering duidelijker te krijgen.

Tenslotte speelde het Duo Chimique (Hans en Anne Marie) “Deutsche Weise” van J.K. Mertz op twee nieuwe  romantische gitaren (normale stemming en Terz-gitaar). Hier kan met meer dynamiek en accenten een grotere spanning in het stuk in het stuk worden gebracht.

Toen was de middag al weer omgevlogen.  

Ik denk dat Fernando met zijn enthousiasme  en duidelijke demonstaties ons allemaal veel geleerd heeft. Zijn ontspannen en prettige manier van lesgeven hebben ons denk ik  allemaal geinspireerd om zijn adviezen in praktijk te brengen. Zeker voor herhaling vatbaar!

Diana bedankt voor de organisatie en de goede zorgen tijdens deze zeer geslaagde middag!

Anne Marie

Met voorbeelden werd duidelijk dat het niet altijd makkelijk is om de frasen te vinden, zeker als de notatie iets anders suggereert. Ook liggen accenten niet altijd op de eerste tel en kunnen in een stuk ook nog wel eens verschuiven. Als je de kans hebt ga dan terug naar de oorspronkelijk compositie of het lied/thema en zoek de melodie in het stuk terug. Ook kun je proberen de muziek te zingen en voelen waar de natuurlijke ademhaling zit. Fernando heeft op dit gebied veel ervaring met zijn bewerkingen van liederen van Schumann, maar gaf ook toe dat het niet altijd lukt om een stuk goed te kunnen arrangeren voor gitaar.

Deze nuttige aanwijzingen werden tijde de 6 masterclasses  van een half uur in de praktijk gebracht.


De deelnemers speelden eerst een stuk en dat werd daarna doorgenomen om er een nog beter en mooier verhaal van te maken.

Een aantal deelnemers hadden speciale instrumenten meegebracht , zo speelde Diana op een 13-snarige gitaar heel knap de Pasacaglia van Sylvius L. Weiss van tablatuur.

Sal speelde het Preludium uit de luit suite BWV 998 van J.S. Bach. We kregen veel nuttige tips om de lijnen in het stuk duidelijker te laten klinken. Het vinden van rustpunten help ook dat de speler er rustiger van wordt.

Ria speelde op een Sheridan gitaar “All of me”  van Roland Dyens een stuk dat veel grapjes bevat, die juist door de frasering beter tot z'n recht komen.