Gitaarcirkel

Leiderdorp

Januari 2012

Workshop Maat, Metrum en Ritme, het (on)nut van de metronoom

We hebben weer kunnen genieten van een nieuwe workshop. Marlon Titre, een van origine Arubaanse klassiek gitarist, was bereid om ons amateurs het een en ander bij te brengen over het gebruik van de metronoom. Gezien zijn achtergrond bleek het inderdaad erg toepasselijk dat Marlon ons leerde over ritme.

We begonnen de workshop met een korte uitleg over de manieren waarop een metronoom te gebruiken is. Wat mij betreft bleek dit een stuk uitgebreider en lastiger dan verwacht. Uiteraard kan deze strak in de maat gebruikt worden, speel een ¾ maat met de metronoom ingesteld op een ¾ maat en een harde beat op de eerste tel. Stel hem in de eerste instantie in op een voor jou goed te volgen snelheid en voer deze op, wanneer het stuk beter beheerst wordt. Nuttig toch? Maar wat nou als het muziekstuk vraagt om accenten die niet op de eerste tel liggen? Tip van Marlon, stel de metronoom in op een afwijkende maat, zodat het accent niet continu op de eerste tel ligt. Dit zorgt ervoor dat je niet al te strak gaat spelen en meer gaat spelen met accenten, terwijl je toch op de snelheid blijft spelen die op de metronoom is ingesteld. Wil je nu wat vrijer spelen, speel dan niet op de “beat” van de metronoom, maar speel “off-beat”. Nu worden de accenten van de metronoom helemaal niet meer gevolgd en is het makkelijker zelf accenten in te brengen wanneer het stuk daarom vraagt. Dit vergt uiteraard de nodige oefening, maar kan erg goed helpen een muziekstuk goed onder de knie te krijgen.

Het tweede deel van de workshop bestond drie “podiumlessen”. Vier gitaristen (twee solisten en een duo) kregen een half uur de tijd hun vragen te bespreken met Marlon aan de hand van een door hen ingestudeerd stuk. Dit leverde behoorlijk wat tips op, waar iedereen in de groep wat mee kon doen.

Ik denk dat ik voor de hele groep kan speken als ik zeg dat ik middels nieuwe kennis en nieuwe oefenmethoden weer flink wat inspiratie heb opgedaan. Uiteraard dank aan Marlon voor zijn bereidheid naar Leiderdorp te komen, natuurlijk aan Diana voor de fijne organisatie en de moeder van Diana voor de geweldige verzorging van de inwendige gitarist. (Nadia)

(placeholder)

©gitaarcirkel Leiderdorp | Diana Belfor